Gecategoriseerd | Nieuws
Zeven regels voor het slot van een roman
Geplaatst op 09 maart 2012 door Schrijvers tussen de kassen
9 Maart 2012
Velen zullen de eerste zin van een roman als het belangrijkste deel benoemen, maar het einde is eigenlijk vele malen belangrijker. Het is het bewijs dat je als schrijver een bevredigend slot kunt ontwerpen. Schrijven Online laat zien waar je op moet letten.
Vaak zal de finale van een verhaal bestaan uit een confrontatie tussen het hoofdpersonage en de antagonist. Dit brengt het conflict tot een climax. Hoewel het voor beide personages mogelijk is om te winnen, brengt de eerste optie over het algemeen meer voldoening bij de lezers teweeg. Sta stil bij de volgende regels bij het ontwerpen van je slot:
- Eindigt het verhaal in een strijd tussen twee personages? Zorg er dan voor dat het alle voorafgaande conflicten in het verhaal overtreft. Dit is het moment waarop de lezers hebben zitten wachten.
- Het hoofdpersonage heeft aan het eind van het verhaal een ontwikkeling doorgemaakt. Het conflict moet emotioneel iets teweeg brengen. Lezers zullen zich immers niet bekommeren om een hoofdpersonage dat alles laconiek benadert.
- Introduceer geen nieuw materiaal (personages, verhaallijnen, etc.). Nieuwe elementen veroorzaken verwarring en laten lezers onbevredigd achter. Alles dat zich op het einde voordoet, moet eerder in het verhaal opgebouwd zijn om emotie mee te dragen.
- Voeg geen flashbacks toe aan de climax of ontknoping van het verhaal. Het verhaal bouwt op naar dit moment. Lezers willen dan geen obstakels meer; ze willen actie.
- Verval niet in uiteenzetting. In veel verhalen, voornamelijk mysteries, brengt de ontknoping allerlei clous en verhaallijnen samen. Vaak heeft het hoofdpersonage deze bijeengepuzzeld en legt hij/zij dit nog even haarfijn uit. Vermijd dit. Laat het verhaal zichzelf vertellen en vertrouw je lezers erop dat ze zelf ook alle puzzelstukjes op hun plaats leggen.
- Vermijd toeval. Niks is meer onbevredigend dan een ontknoping die de lezer zelf onmogelijk had kunnen zien aankomen doordat er een nieuw element wordt geïntroduceerd.
- Het einde laat de lezer sprakeloos achter. Alle verhaallijnen leiden naar dit moment. Laat de climax grootser zijn dan elke scène die eraan voorafging. Die laatste impressie zorgt immers voor de belangrijkste reclame: mond-tot-mondreclame.
Door: Reinoud Schaatsbergen
Bron: writersdigest.com/whats-new/how-to-end-a-novel-with-a-strong-closer